Komt er een tunnel tussen Spanje en Marokko?

Er zou terug sprake zijn van de bouw van een tunnel tussen het uiterste zuiden van Spanje en het noorden van Marokko. Dat project kwam al eerder ter sprake, net zoals de bouw van een brug tussen beide landen. Gibraltar zou wel willen, maar komt nauwelijks ter sprake als locatie voor de toegang tot het project aan Europese kant.

Ten eerste is het nu al voortdurend hommeles tussen Spanje en Gibraltar (of het UK) en dit doorgaans bij de meest idiote aanleiding, ten tweede is Gibraltar gewoon te klein om de stroom goederen en passagiers te verwerken die van zo’n verbinding gebruik zouden maken. Tenslotte moet nu het autoverkeer al stoppen telkens er een vliegtuig landt of opstijgt.

Een brug komt om velerlei redenen niet meer in aanmerking: te hoog, te duur, niet te bouwen met al dat scheepsverkeer in de Straat van Gibraltar en als het waait zoals het daar dikwijls doet waai je zowat de zee in vanaf een brug. Prima voor surfers, minder voor landverhuizers. En er is ook nog wat tectonische activiteit waarmee rekening dient gehouden. Die zou een brug kunnen doen instorten.

Een onderwatertunnel, dus. Die zou zo’n 475 meter onder zeeniveau moeten gebouwd worden, voorzien worden enkel voor treinverkeer (HST – vracht en passagiers) en zo’n 8 miljard euro gaan kosten. Er zou ook energie kunnen getransporteerd worden, die zou opgewekt worden op zonneparken in de Sahara. De toegangen zouden kunnen voorzien worden aan b.v. Kaap Malabata nabij Tanger in Marokko en Paloma Point in de buurt van Tarifa.

De totale lengte zou 38,67 km kunnen zijn, waarvan 27,75 km onder de zeespiegel. Minder dan de Chunnel, dus, of dan de Seikan Tunnel in Japan. Maar er is nogal wat onzekerheid over de staat en de samenstelling van de zeebodem in de Straat van Gibraltar. Er is ook onduidelijkheid over de helling die het spoor zou maken richting begane grond in openlucht. Die zou 3% bedragen over die korte afstand, maar dat kan een hoogtechologische HST-treinexploitatie niet aan. Als maximum wordt 1,2% aangehouden. Dan wordt de tunnel langer, kost ie meer, en komt het eindstation verder te liggen. En wat die kost betreft: er wordt gerekend op nogal wat tussenkomst van de EU. In Spanje wordt daar wel eens meer op gerekend. Maar voorlopig heeft de Europese Unie daarvoor niets gebudgetteerd, ook niet voor de komende jaren. Tijd genoeg om nog wat te studeren, dus. En te dromen van een HST Malaga – Marrakech.

bron :

https://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/spain/articles/rail-tunnel-spain-morocco-strait-gibraltar-tarifa-tangier-casablanca/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *